Thursday, December 13, 2012

Siapakah Wanita Yang Cantik?



Assalamualaikum  si cantik manis dan si macho.. (aii.. perasan nampak.. =..=)
Hehehe. Semoga anda baik baik aje yee.. 

Mari kita cerita tentang cantik.
(Maaflah, saya pandai cakap pasal cantik, tapi kurang arif tentang macho.
Jadi, anda yang macho, olah olah lah ye ayat untuk memahamkan diri anda.)

Wahai wanita yang cantik, apakah itu cantik?
Cantik itu adalah anda.  Kalau tak percaya, baca tafsir di bawah.
Allah berfirman : 
 dalam surah At-Tin : ayat - 4;

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya)”.
 
Itu yang asasnya.
Bagi saya, siapa rasa diri dia cantik dialah yang cantik. Sebab anda memang cantik.
See? Di sini ada unsur keyakinan diri.
Ada orang, merasakan dirinya tidak cantik, tidak hargai diri, tidak syukur apa adanya.
Maka, Allah tarik nikmat. Dia sentiasa rasa diri tidak cantik..

Ada orang biasa aje.. tak lah cantik macam puteri Balqis, tapi dia syukur, dia rasa dia cantik, dia hargai diri.
Maka, Allah tambah kecantikannya.
Jadi, semuanya bermula dengan siapa dan apa yang kita fikir tentang kita.
Boleh jadi ia baik, boleh jadi ai sebaliknya.


Tentang pasangan pula,
Ada orang sangat mencintai isterinya. Walhal isterinya bukanlah seorang model atau ratu cantik pun. Perempuan biasa..
Cuma dia syukur. Dia hargai. Hargai tu bermaksud syukur lah. Bila syukur, Allah tambah.
(bukan tambah isteri, tambah bahagiaa.) hehehe. Jadi lah mereka pasangan yang bahagia.
Ada orang yang dapat isteri sangat cantik, macam barbie, tapi  hidup kureng bahagia. Kenapa? Adalah silapnya tu, kurang syukur mungkin..
Bukan sebab isteri dia cun, dia tak bahagia. Bukan itu maksud saya.
(habis kang lepas ni semuaaa model cantik cantik tak laku -_- ).
Maksud saya, kebahagiaan kita dengan pasangan kita juga ditentukan oleh kita.
Kitalah yang nak syukur, atau tidak. Kan?

Ni saya bagi contoh salah seorang artis malaysia yang cantik. dah la cantik, pandai pula bersyukur. 
(Admire admire. hehehe.)

Haam satu ayat saya teringat:
“Carilah kecantikan isteri anda bukan carilah isteri yang cantik.”

Saya rasa yang pembaca pembaca ni semuaaa belum berkahwin. Artikel ini bukan suruh berangan nak kahwin tau. Cuma pelajaran sikit siit sebelum kahwin. Hehehe. Semoga Berjaya.:)

Doakan saya dengan pasangan saya. (ayat kontroversi haha)
Saja je.. :P

Kerana Allah.
Thank you!



No comments:

Post a Comment