Monday, December 3, 2012

Benarkah Malaysia Kita Cinta?.



Assalamualaikum. J hehehe..
Mari kita cerita pasal Malaysia?
Hehehe.
Siapa tak sayang Malaysia? (=..= aku lempang.)
Ni bukan nak cerita pasal politik ea..
Kita damai ea kat sini..
Tak mo cerita cerita buruk..
Tak mo gaduh gaduh..
Sengih semuaa.. :D heee..

Ceritanya ini bermula apabila..
MALAYSIA MENANG ATAS INDONESIA 2-O tadiiii! :D

HARIMAU MALAYA


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


“Kalau kamu bersyukur atas nikmat-nikmat-Ku, Aku akan tambah lagi nikmat-nikmat-Ku. Tetapi kalau kamu kufur nikmat, ingatlah sesungguhnya siksa-Ku amat pedih.”
(Surah Ibrahim: 7)


Malaysia.. oh,Tanah air ku..



Ceee… Hehehe..
Tak de lah nak jiwang jiwang..
Cuma nak mulakan dengan pertanyaan,
Benarkah kita sayang Malaysia?

Saya kan bakal guru kan..
Jadi, Banyaklah program2 yang saya sertai , melibatkan rakyat2 malaysia khususnya remaja..
Masa program tu,
Saya suka lah memerhati orang sekeliling saya.. saya tengooook je..
Lagipun, saya tak pernah bersekolah sama -sama dengan india atau cina..
Kiranya, saya kurang mengenalilah mereka ni macamana..
Bila saya ada program2 luar tu..
Saya suka lah memerhati..
Best jugaklah macam2 kaum ni..
Semua cara ngan budaya beza.


Dalam saya memerhati penduduk malaysia khususnya remaja ni,
(semua kaum, melayu , cina, india, dll)
Banyaklah  yang saya dapat..
Ada yang sayang Malaysia..
Ada yang buat dono je..
Ada  yang tak suka..
Dan ada juga yang tak sedar diri..

Jadi, bila saya nampak rakyat2 Malaysia yang kurang faham tentang cintakan malaysia ni,
Saya kecewa..
Saya takut..
Saya sedih..
Saya geram..

Bila saya nampak pulak yang sayang Malaysia,
Saya kagum..
Saya suka..
Saya taajub..
Saya teruja..
Saya syukur..
Semoga Allah tambah. J

Dalam pemerhatian saya,
Remaja hari ni lebih ramai yang tak faham dan tak endah.
Dan tau, bukan atau.

Yang bijak dan terpelajar ,tak faham..
Yang kurang sikit, tak endah..

Saya risau dan sedih.
Janganlah macam tu kawan2ku sayang..
Tak baik..
Belajar sejarah betul2, sungguh2, awak semuaa akan faham apa yang saya rasa..
Ingat tak ni,?

"Mereka yang tidak belajar dari sejarah pasti akan mengulanginya"...


Kata-kata George Santayana (seorang ahli falsafah keturunan Sepanyol yang lahir di Madrid pada hujung abad ke-19 dan beroleh pendidikan di Harvard, Amerika Syarikat)

Saya dah  terdedah dengan semangat cintakan Malaysia ni dari sekolah menengah.
Sekolah saya biasa je.
Tapi cikgu sekolah saya hebat.
Tu yang saya rasa sampai hari ni.
Cikgu sejarah saya, Cik Puan Hanida.
Fuh fuhh.
Kamu semua jumpalah beliau,
Kamu semu pasti jatuh cinta dengan ayat ayat beliau.. J
Sungguh puitis dan gramatis.
Dengan semangat patriotic yang ada dalam diri beliau, fuuhh.
Saya boleh fahm sejarah sampai detik ini lagi.
(patriotic tau. Bukan politik. Beza sangat tu. )
Terima kasih Ustzah.! :’)
Jadi, bila saya lihat dan lihat suasana atau perkara  yang kurang baik dan tidak patut berlaku dalam Malaysia yang dilakukan oleh rakyat kita sendiri, saya ‘terasa’.
Ia amat memberi kesan dalam diri saya..
Semacam sembilu menusuk. Ceehh.. hehehe.

Lagi satu perangai yang saya kureng suka dalam kalangan kita ni,
Tak tahu nak hargai. Suka pandang negative. Tak rasa bangga atau apa ek nak cakap? Suka nak menjatuhkan lah senang kata..

Contoh popular. Shila Amzah dan Harimau Malaya.
Shila ni yang saya nampak orang negara China yang hargai dia, naikkan dia, then dia dah menang kat sana, baru orang malaysia pandang, buka mata, hargai, panggil2.. kalau tak?.. heh.
Harimau tu pulak, bila menang komain yee.. Bila kalah,, kita kutuk diaorang macam tak pernah bagi sumbangan..
Tak baik tau.. Kesiann.. T.T

Sebagai rakyat yang baik, tak baik lah kita buat macam tu.. kan? Haaa..
Kita kena hargai dan sokong rakyat kita sendiri tak kiralah kalah ke menang ke..
Sebab diaorang dah buat yang terbaik..
Cuba kita ganti tempat diaorang, (boleh menang ke? =..=)
Lagipun, diaorang tu family kita, rakyat kita, haa..

Dapat tak apa yang nak disampaikan?
Kita cool saja.. tak mahu gaduh..
Sayangilah Malaysia dengan betul J

Doakan hidayah buat saya.

Kerana ALLAH.
Thank You!

2 comments:

  1. ustazah hanidah ea??
    cm knal...
    hehe

    ReplyDelete
  2. Hua hua Hua.
    Betul betul.
    With love, Ustazah Hanida.

    ReplyDelete