Monday, December 3, 2012

Hati yang positif.


Assalamualaikum.. :)

Bila cuti ni kan.,kita ada banyakkk masa untuk diri kita.
Ya kan? Haaa.
Jadi saya banyak lah berfikir untuk diri saya..
Salah satunya adalah mengenai hati.

Saya nak bagi idea la kat semua.
Hehehe..

Macam ni.
Saya terfikir,
Manusia ni hidup banyak  . . . (apa ek..)
Banyak kerenah? Boleh lah.. =..=

Tak tak.
Maksud saya,
Hati yang positif tu..
Maksudnya,
Kita hidup TANPA  ada rasa tak suka, rasa meluat, rasa geram, rasa CEMBURU (ambil perhatian ye kaum kaum hawa :P), rasa benci,rasa dengki, rasa dendam,  apa2 rasa yang tak baik lah dalam hati.. haa.
Best kan? :D



Saya fikir fikir lamaa..
Pasal benda nil ah..
Di samping saya tengok cerita Daddy’s Girl.
Haaa. Cerita korea. Kurang cinta cinta xy ni..
Lebih kepada cinta kepada ayah. :’)


Best cerita dia.. sedih.. saya ternangis juga. Wahaha :P
Nak ceritanya, pak cik ni (ayah yang dimaksudkan tu la..)
Sangaaat positif hati dia..
Sangat.  Tak kira dengan siapa.
Anak dia? Manusia jahat? Baik? Semuaaa lah.
Sangattt terharuu..  saya jadi sayanggg pulak kat pak cik tu..
Nak terang pun susah. Tengok lah sendiri. =..=
(Hahaha. Sorry..)

Nak ceritanya,
Best lah hati positif ni..
Hidup insyallah tenang walau macamana pun Allah uji kita dengan manusia di sekeliling yang menggeramkan.
Saya sebenarnya teringat Nabi kita..
Baiknyaaaaaaa..  T.T

Contohnya,
Pasal yang orang baling2 tahi kat rumah nabi tu.,
Setiap hari orang tu buat benda yang sama..
Bila orang tu sakit, nabi peliklah kan.
Mana orang yang suka baling tahi tu..
Nabi pun melawatlah..
Rupanya orang tu sakit..
Baiknyaaa Nabi.. T.T
Hikmahnya apa?
Orang itu pun memeluk islam.. :’)



Lagi satu pasal yang Nabi nak berdakwah ke toif tak silap..
Yang tak diterima tu.. dibaling batu demi batu. T.T
Jahatnyaa.. T.T
Awak semua tahu apa yang berlaku.?
Darah mengalir sampai ke selipar nabi. T.T
YA ALLAH..
Bayangkan lah,..
Mesti banyak luka..
Sebab tu sampai mengalir ke kaki.. T.T
Kita cakap senang.
Cuba bayangkan kita kat situ?. Tak pun tengok betul2 orang kena mcam tu.
Huuuuu.. T.T kesiannya..
Lepas tu Nabi buat apa?
Nabi doa, “ya Allah.. ampunkan mereka..
Sesungguhnya mereka tak tahu..”
Ya Allah.. T.T
(Terfeeling. Sorry.. )



Saya nak jadi macam tu lah..
Cuba kita buang semua rasa2 yang boleh buat hati kita sakit ni..
Apa apa pun yang berlaku pada kita,
Apa apa pun yang datang pada kita,
kita boleh cool..
Cool di sini bermaksud kita redha dan syukur.
Kita tenang dan senang lah.
Sebab ? sebab hati kita pasti akan menerima sesuatu  yang positif hasil dari otak yang berfikir positif dan inginkan kepositifan. (@.@ pening aku nak cakap.. )
Haa..
Macam tu lah saya nak.. :3
Awak awak semua nak tak?
Yok yok semua. :D
Ingat tau!
Jangan tak suka orang tau.
 Tu penting tu.
(sukahati je nak tak suka tak suka. Tak baik tau.. =..=)
Nabi kata apa?
Haaa..
Bencilah perkara yang dia buat tak betul tu.. bukan orangnya..
(jadi, jangan benci saya.. T.T)
Lagi satu ni,
Ali r.a beritahu, bencilah kamu kepada sesuatu itu sekadarnya. Kelak kamu akan mencintainya.
Cintalah kamu sesuatu sekadarnya. Kelak kamu akan membencinya.

Dan saya pun ada juga lah dengar cerita pasal orang dengki2 ni.
Tak baik lah… T.T
Jangan lah macam tu ye semua.
Benda ni sangat sangat merosakkan.
Allah sangat tak suka. Serius..


Bila semuaaa orang jaga hati MASING2,
Dunia aman. =..= ( betuuul!)
Kita tak payah sibukkan hati orang lain.
Jaga hati kita sendiri2.
Then, Malaysia pun aman.
Dunia pun boleh aman.
Ameen..
Mari mari kita try mempositifkan hati. Besttt! :D

Doakan hidayah buat saya.

Kerana ALLAH.

Thank you!

No comments:

Post a Comment