Saturday, December 8, 2012

Kari Daging Tanpa Santan

Assalamualaikum… hehehe.
Bismillah..

Kali ini kita cerita pasal resepi yee.

Adakah anda malas masak? =..=
Haha.

Adakah anda ingin mencuba satu resepi baru yang mudah dan sedap?
Cubalah resepi saya! :D

Resepi ini tak lah sesedap mak kamu semua masak, tapi pada saya ia okay la. 
Orang muda masakkan.. haha.
Resepi ini juga bagi penggemar kari yang pekat. 
Kalau kari yang selalu orang buat tu kena guna santan, kan?. 
Kalau saya tak suka letak santan.
Pada saya dia jadi macam tawar dan cair colour dia. Hehe. Tapi it’s up to you.
Selera masing masing. Sebarang kekurangan boleh bagitahu yee.

Ini gambarannya, (ambil kat internet je sebab malas ambil ambil gambar) haha



BAHAN BAHANNYA:


  • Daging (potong nipis)
  • 1 biji bawang besar
  • Rempah kari (bancuh bersama air)
  • 3 (agak2)
  • 5 (agak2)
  • garam
  • 1 cawan air
  • Kentang
CARA CARANYA :

1) Tumis bawang sehingga kuning.
Kemudian, masukkan rempah kari dan masak sehingga naik bau.
Masukkan daging dan kacau supaya tidak hangit. Daging dimasukkan dahulu supaya rempah kari sebati dengan isi daging tersebut. Cara ini akan membuatkan kari manis secara semula jadi.

2) Bila rempah sudah masak,masukkan kicap manis (kalau saya kurang suka kicap diletakkan banyak, jadi agak2 sesedap rasa sendiri la ye), sos cili & juga garam.
Kacau sehingga sebati. Masukkan air sedikit supaya berkuah. Kemudian masukkan kentang.

3) Biarkan sehingga pecah minyak dan kentang empuk (api kecil dan tutup supaya cepat empuk).

4) Nampak dah masak, rasa dulu kalau kurang apa-apa sila tambah ikut tekak masing-masing.

Dan siap untuk dihidang. J
Selamat mencuba..
Simple. But special. Acecece~ hehe.

For the pleasure of Allah

Thank you for reading!

2 comments:

  1. ika masak kari mmg letak kicap eh?
    sedap ke?
    ilmu bru ni..hehe

    ReplyDelete
  2. ika tak suka sangat.. tapi kina suruh. lebih lemak lah rasa dia. tapi colour jadi gelaplah.. tak lawa sangat.

    ReplyDelete