Searching for ......

Wednesday, June 5, 2013

Tudung Bulat Tudung Pilihan

Assalamualaikum guys ;)

Hari ni ibu ayah aku balik dari Sabah for tabligh. So aku tengah menunggu ni. Sambil sambil tu aku menggunting kain tudung hihiii

Seperti yang sedia maklum aku kan memey pakai tudung bawal lerang 60 tu kan pergi kelas setiap hari. 
And aku ada 3 je tudung labuh betul. Hijau, biru and pink.


I mean this tudung la, tudung ustazah.


Ni tudung ustazah to-be kot hihii

Sebenarnya aku je yang rajin pakai tudung ustazah to-be tu kat kelas. 
Kawan-kawan lain semua pakai tudung ustazah betul. Tsk tsk

So, nak dijadikan cerita, sem lepas aku tak tahu kenapa, tahap kemalasan aku menjadi jadi.
Aku memang malasss gilau nak meng’iron baju babe.
So, aku pakai je la tudung ustazah yang 3 tu.. hihiii

Bila aku fikir balik, emm baik aku buat tudung ustazah betul. Kan senang.
Yela, bila nak pakai tudung bawal, aku kena pakai inner.
Inner aku buat sendiri. 
Yup memang selesa tapi kengkadang rasa rimas pun ada. 
Sebab susah kan nak pakai and buka tudung..

So, inilah hasil cuti kali ini…

Tadaaaaaa :D
Ni aku susun cincai cincai :3


Aku telah membeli beberapa jenis warna sekaligus.
Tak bagus kan aku? Huuuu
Tu laa.
Memey nampak smart la, tapi bila fikir balik, adui membazirrnya. Tsk tsk

So aku sangat berharap la supaya aku pakai tudung macam ni sampai dia rosak sendiri.
Aku target dalam dua tahun boleh kot aku tak beli tudung bawal. 
Pakai tu pakai, beli tu tak kot.. hihii ameen

Okay, sekarang biar aku senaraikan kebaikan tudung ustazah betul ni ea.

Contoh bila telah dibentangkan :)


      1.  Jimat
Of course jimat okay. Bayangkan, sehelai tudung bawal yang paaaaaling cikai pun berharga RM20, tu pun tak ada batu and so on lah kan. Kalau kita guna tudung bulat (yes! Tu nama sinonim dia hahaha awat lambat no akuuu), harga dia semeter paling cikai pun RM9 and kita guna semeter setengah. So kira la baru berapa hengget kan? Oh ye, lagi satu, kita stick pakai satu tudung tu je kan, so jimat laaa sepanjang zaman hihii
And salah seorang adik beradik usrah aku (Asmaa’) kata, dia rasa memang sebab dia tak membeli beli tudung sangat kot, sebab tu dia boleh cool je bayar apa apa duit buku pun hihiii

2. Senang.
Okay, ni aku setuju sangat sebab aku pemalas kikiki. Yelah kan, tudung bulat ni kita kena iron sekali je kot, kan kan? Bila dah iron tu kita gantung la jangan bagi renyuk. And bila basuh tu kita tak boleh rendam lelama or spin lelama sangat supaya dia tak renyuk sangat. Haa ko nampak tak pemalasnya aku hahaha

Psst : tapi bila dah nampak renyuk tu iron lah ye, kang orang kata selekeh pulak minah ni hihii

Aku tak pasti tau kesahihan benda ni sebab ibu aku kata sama je, tiap kali nak pakai kena iron. Tapi ikut pengalaman aku bersama 3 tudung bulat aku tu, ia tidaklah seleceh tudung bawal.. ;)

3. Sejuk pandangan mata :’)
Heheee. Bagus tak? Aku sebenarnya suka tengok orang pakai tudung bulat ni. Sejuk je perut aku kakaka. Sebab aku rasa macam solehah gitu laa..

Tiga jelah dulu. 
Bagi aku pakai sem baru ni, nanti aku cakap lagi kalau ada masa.

Emm, lagi satu, bila aku cerita kat orang aku nak pakai tudung bulat. . .
Contoh ek . . .

Aku: Weh aku nak pakai tudung macam kau lah tahun depan sebab malas gilauuu nak iron tudung macam aku ni hahaha

Dia: Yeke? Alhamdulillah.. J (senyum ikhlas and maniss sangat)

Aku : Ek? Nape?

Dia: Takde apa.. nak istiqamah ke?

Aku: Ek? Alamak. Hahah. Aku pakai sebab malas je la.. Malas iron..

Dia: Takpelah.. sikit sikit..

Aku : Ngee… yelaa.. doakan aku la ye.. J

So, aku rasa aku kena betulkan niat lah ye di sini :')

Eh tapi kamu yang sedang membaca jangan salah anggap tau.
Ni cerita aku. Means, tak semua orang pakai tudung bulat tu malas nak iron tudung. :3
Kebanyakan mereka ingin menjaga sebaik mungkin diri mereka. 

And tak bermaksud mereka yang memakai tudung bawal tu tak bagus (sebab tadi aku cakap ustazah to-be je kan. Tu untuk diri aku je)

Sama je kesolehan si tudung mana- mana pun sebenarnya.

Kita kan kena jaga hati. Husnu zon.
Tak payah susah susahkan otak untuk fikir orang pakai tudung ni tu lah, apa lah. 
Leceh je kan?
So buat benda baik la, that is fikir baik. ;)

Doakan A’isyah yang lemah ini :’) (tetiba macam sebak pulak hee)

Tu jelah

For the pleasure of Allah.

Thank You!

3 comments:

  1. Semoga istiqamah. Tapi memang banyak kelebihan tudun bulat ni. :)
    Saya pom dah berjinak2 dengan tudung labuh kembaluh. Masa di u selalu pakai tudung ustazah to be juagak. :)

    Salam perkenalan dari saya:
    indahsutera0605.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. insya'Allah,,khaer..nice,,dear!!istiqamah.. ;)

    ReplyDelete