Searching for ......

Wednesday, December 18, 2013

Resepi Donut Gebu Dan Lembut

Assalamualaikum..

Hari tu kawan ali datang.
Aku kesian la budak budak ni nak bagi makan apa ek..

Dan kebetulan aku pun kepingin.
So aku buatlah donut.


Resepi aku :

Mauripan- rendam mauripan letak gula aikit biar kembang cepat
Tepung
Margerin
Telur
Susu pekat -untuk bagi mania sikit, sedappp :-) :-) :-) 
Gula sikit - tadi dah letak kat mauripan
Garam sikit

Siappp

Jom usha gambar hihi

Aku bentukkan cincai cincai aje..


Proses penggorengan..
Api slow aje bagi dia cantik..


Cantik kot ni, bagi aku. haha

Antara tips nak bagi donut lembut dan sedap yang aku belajar dari ibuku yang cantik lagi bergaya adalah, jangan terlalu menenyeh adunan tepung tu, buat rileks je.. Maksud aku, jangan sampai kita tenyeh lama sangat untuk bagi dia sekata. 

Sekali je sekata dah. Jangan nak tenyeh2 lagi , kalau nak nanti dia keras dan kejung, tak sedap.. 

Eh tapi gambar tu je mampu bagi.
Sebenarnya aku buat donut sambal and donut coklat..
Tak ada gambar plop.

Tak sempat snap. 

Ok, Selamat mencuba.
Thank You!
For the pleasure of Allah.



No comments:

Post a Comment