Searching for ......

Monday, December 2, 2013

Mesyuarat Keluarga Salah Satu Sunnah Nabi

Assalamualaikum.
Oh yeah. Serius sikit :p
Aku nak ingatkan kepada diriku yang serba lemah ini.
Ini nasihat ibu aku.
Actually tak ramai dah manusia yang buat benda ni.
Iaitu mesyuarat family..

Oh yes, kalau mesyuarat sekolah ke persatuan ke kelab ke, kita bersungguh sungguh datang but kenapa kita tak buat mesyuarat untuk menentukan apa apa keputusan yang terbaik dalam rumah tangga kita sendiri?.
Tak nak yang terbaik ke dalam keluarga kita?
Of kos la nak kan..

Nanti you all duk la macam ni biar omeyy :D

Look.
Sebenarnya benda ni sunnah nabi.
Nabi ajar kita dalam rumah tangga perlu ada mesyuarat bagi menentukan apa apa keputusan.
Suami sebagai amir.
Macam ibu ayah aku, diorang memang amalkan mesyuarat mesyuarat ni.
What ever happen diorang mesyuarat.
Nak beli kerusi ke nak hantar anak sekolah ke nak cat rumah ke nak balik kampong ke.
Semua tu perlu dimesyuaratkan

So,
Macamana  mesyuaratnya tu?
Meh aku ajar :p
Moga moga aku pun buat nanti. Ameeen
Ni yang agak formal tau.
Means ada bukti bertulis lah bukan mulut aje.
Memula ambil satu buku yang agak tebal.
Kita nak guna lama ni. Kalau boleh seumur hidup. Hehee

Buku macam ni pun omeeyy :D

And then kita sediakan waktu.
Contohnya lepas solat ke mengaji ke duduk duduk dengan family tu..
Then bincang lah apa apa
Contoh : apa berlaku tadi and apa nak dilakukan esok. But simple aje J
Nanti 30 tahun lagi bacalah dengan anak anak sambil gelak gelak :D
Bestnyaa

And yang pentingnya, semua pendapat ahli keluarga diterima.
Kalau ahlinya masih lagi suami dan isteri, maka saling menerimalah pendapat masing masing.
Kalau ada anak anak, dengar pulak pendapat anak.
Look? Kan terkandung kasih sayang disituu ohcocweet:p
Masa bermesyuarat
Janganlah kita rasa kitalah yang betul, kitalah yang bagus. Jangan..
Kenapa jangan? Apa berlaku apabila kita bersikap macam tu?
Bila kita berkeras hati macam tu, maka hasil yang baik tidak dapat dicapai.

Heheheee <3

Contohnya ada 4 ahli keluarga sedang bermesyuarat untuk mengecat ruang tamu.
Ayah pilih warna putih.
Ibu dan dua anak pilih warna hijau.
Maka keputusannya adalah hijau.
Tetapi oleh sebab ayah tu rasa keputusan dia yang lebih baik, maka dia pun mengamuk sepanjang hari sepanjang malam tujuh hari tujuh malam kerana masih tak puas hati.
Masa tu keputusan dah dibuat tu.
Hijau. Dan catlah kononnya.
Masih berkeras lagi.
Oh so susah maaa  macam ni..
Kan? Haa
So kita kena beringatlah jugak ye..
Walaupun kita berhak terasa atau apa apalah.
Tapi rilexsss. Makan kit kat dulu.
Dak eeeeee :D

Iyee, mungkin keputusan ayah tu betul.
Warna putih lebih sesuai.
Tetapi mesyuarat punya mesyuarat, hijau yang menang kan kan..
Ikutlah mana yang dah dimesyuaratkan..
Allah lebih tahu kenapa sesuatu itu berlaku kan kan

Faham tak maksud aku apa haha?
Maksudnya kita perlu berlapang dada..
Kalau keputusan dah pun di ambil,
Terimalah dengan hatimu.
Janganlah terima dengan mulutmu.
Nanti aku pang kang ahahha:p



Okay tu aje lah.
Eh lupa.
Ni untuk aku.
Semoga aku amalkan lah dalam kehidupan aku bersama keluarga baru aku nanti hehew

Okay.
For the pleasure of Allah
Thank You!
Byee :D

3 comments: