Searching for ......

Wednesday, November 11, 2015

8 Tips Menjaga Kulit Daripada Kering

Assaalamualaikum 

Kulit aku sebenarnya kategori kulit kering. So memang kena jaga supaya tak terlalu kering an sentiasa lembab dan selesa. So adalah beberapa cara yang aku guna untuk mengelakkan daripada kering. Sebab kalau kering sangat nanti gatal dan rasa tak selesa...

So antara yang aku memang amalkan adalah : 

1. Minum air banyak
Banyak tu maksudnya 2 hingga 3 liter air. Kalau kurang daripada tu maksudnya kurang munim air.



2. Sabun mandi yang sesuai.
Jangan pakai yang banyak buih. Aku sekarang guna sabun minyak zaitun dan sabun wangi lux yang orkid tu.




3. Losyen on.
Losyen kena sesuai. Kalau aku tak sesuai pakai losyen biasa wangi wangi tu. Aku pakai cetaphil punya.


4. Elakkan air-conditioner
Sebenarnya econ tak elok untuk orang yang kulit kering sebab nanti kelembapan kulit tu makin ditarik tarik. Kulit jadi makin kering. So elakkan lah econ. Tapi kalau kena gak econ, tak pelah, bawak losyen. Pakai..

5. Minyak zaitun
Rajin-rajin lah buat urutan dan sapuan minyak zaitun kat kulit badan.. insyallah kulit makin lembab.


6. Supplement
Kena gak amek supplement. Kalau aku pilih shaklee lah of kos. Suplement untuk kulit ni biasanya  vitamin c lah yang paling ok dan sesuai. Ameklah supplement yang sesuai ye..



7. Jangan mandi kolam
Say no to kolam renang or kolam2 yang air dia berklorin tu. No no no. trust me.

8. Baca selawat
Baca selawat sebelum pakai semua produk-produk tu insyallah ada berkatnya. Nasihat untuk diri sendiri ni sebenarnya. Sebab Alllah yang bagi mudarat dan Allah yang bagi manfaat. Jadi Allah lah yang maha mengelokkan kulit kita. Insyallah ye...


Baca 3 kali.. 


Okay tu je.. Semoga bermanfaat.. 

For the pleasure of Allah

Assalamualaikum..






No comments:

Post a Comment