Searching for ......

Friday, January 20, 2017

Certain Day Talking : Tangguh dulu 40 hari.

Assalam and Hai semua 😁

Alhamdulillah setelah sekian lama Aisyah fokus kat blog, lately dalam 2-3 minggu Aisyah langsung tak dapat bukak apatah lagi menulis kt blog nih. Nak tahu sebab apa?

Sebab papa baby dah balik 40 hari πŸ˜‚

Alhamdulillah syukur balik dengan selamat dan keluar dengan gembira. Bahaa.

Kenapa balik awal? Kata 4 bulan?

Ha ni lah citer dia. Sebenarnya memang rancang 4 bulan. Dah siap semua benda dah sebenarnya. Tinggal beli tiket flight jaaa. Tapiiii tetiba ditangguhkan hasrat kejap sebab kami belum dapat tarikh yng sah untuk interview SPP. So nak pergi IPB pun rasa macam was was sebab takut kena panggil interview on the spot.

So langkah selamat, habiskan dulu 40 hari and tunggulah tarikh interview tu. And Alhamdulillah Allah permudahkan urusan, dalam masa kurang seminggu, keluar sudah tarikh interview SPP Mama and Papa baby. Alhamdulillah 😊

Kami interview di JB 14 Februari ni. Bilik sama sesi sama. Tapi maybe group lain sebab ada lagi 18 orang sesi sama ngan kami so macam sure jugaklah tak segroup. Okay jugak kot hahaa. Sebab Ilys powerrr πŸ˜…

Okay itu satu Allah bagi nikmat. Alhamdulillah 😊

So dah tahu tarikh interview lah kan. Lebih kurang sebulan dari tarikh sekarang. So kami bincang2 inshallah Abang Ilyas akan ke IPB jugak after interview SPP, ikut jemaah 4 bulan. So niat nak keluar 4 bulan. Tapi kalau ada panggilan posting terus balik Malaysia inshallah.

So doa-doakanlah yng baik-baik ye. Mama and baby inshallah okay je 😊

Mama lagi suka Papa gi khuruj sekarang sebab memang tengah free kan. Rugi je duduk rumah entah buat apa lah agaknya. Or busy-busy pasal dunia. Malas nak fikir dunia ni banyak sangat benda yng menyerabutkan. Betul tak? Hahaa

So sementara ada peluang dan ruang ni baiklah jauhkan diri jap dari dunia. Hehee. Nanti dah kerja dah sibuk fikirlah banyak2 ye dunia tu sampai tak laratttπŸ˜‚

Okay itu sahaja coretan isteri Ilyas Rusman untuk hari ni. Papa gi Markaz ni Mama tengh tunggu papa balik, harap2 dia taknak makan sebab Mama malas nak gi dapur malam2.

Ohye lagi satu. Ni ada masa lapang ni sebab husband gi Markaz, Kina tengok bola so memang aku duk biliklah jawabnya 😊

Tapi setuju tak kalau Aisyah cakap : Bila ada husband di sisi komain busy, banyak benda tak sempat nak buat. Setuju tak? Entah apa entah yang busynya tapi memang banyak bendalah tak boleh siap. Contoh paling simple yang tak boleh buat tu adalah : blogging πŸ˜‚

Sekian. Kesian πŸ˜…

Okay tu jerlah. Thank you for reading! ❤️

Wednesday, January 11, 2017

Certain Day Talking : Lulus QTI Test!

Assalamualaikum and Hai semua :)

Alhamdulillah setelah beberapa lama Aisyah menyepi, hari ni muncul balik hihii. Alhamdulillah Aisyah dah habis belajar 16 jam kereta tu ha, and tadi baru lepas Test QTI. Test QTI ni adalah test sebelum Test JPJ. Kalau kita tak lulus time QTI, maka tak bolehlah ambil Test JPJ huaaa sadis kan sekarang?

Tapi Alhamdulillah, dengan bantuan Allah, doa suami dan ibu bapa, Aisyah lulus QTI tadi hehe. So bolehlah reward diri sendiri ni ha dengan menulis blog sambil makan coklat yang baru beli tadi, Aisyah habiskan RM30 untuk beli coklat hehee.

So perancangan seterusnya adalah :

1. Mahirkan kereta

Oh ye lupa nak kabo, Aisyah lulus QTI dengan syarat tambah latihan hehee. Maksudnya kena belajar lagi sejam. Lepas tu baru boleh Test JPJ.

2. Belajar untuk interview SPP

Ha ni agak liat sebenarnya hehe. Almaklumlah Aisyah mana pernah duduk rumah masa study kan, so suasana rumah memang tak membantu langsung untuk Aisyah study. Sebab sejak form one sampai degree study bukan di rumah. So memang tak biasa sangat sangat belajar kat rumah.

Any way tu bukan alasan. Kena study ok Aisyah?

3. Focus Shaklee

Yes of course lah kena fokus sebab iols minat hihii. Nak penuhkan lagi blog dengan info Shaklee, nak belajar lagi tentang Shaklee, and nak buat sales banyak-banyak so Aisyah bolehlah reward diri sendiri dan baby setiap bulan hihii.

Bulan ni Aisyah dapat beli beberapa barang hasil reward diri jual Shaklee, antaranya beg baby yang cantik comelll, product Tropika untuk baby, napkin sweedle all in one baby yang mahal hahaa. Dan ada lagi lah beberapa, tak tulis semua.

Okay itu jer perancangan untuk kali ini. Have a nice day sumorang :)


Thank you for reading!

Friday, January 6, 2017

Review Cerita Sein Dan Luna

Assalam..

Saja lah nak bagitahu, cerita ni memang tak bertamadun betul..

Tak berkualiti plus tak elok lah cerita macam ni, Dah kahwin pun masih tergila-gilakan pasangan masa sekolah dulu. Isteri kat rumah tak jaga, tak cinta.

Haramnya lahai..Tolonglah buat cerita real sikit.. Bertamadun sikit..

Kita ni dah terdedah dengan ajaran islam, dah terdedah dengan ilmu-ilmu, tapi cerita kita masih ditakuk yang lama.

Bagi saya secara peribadi, cerita macam ni tak patutlah dibuat, ditayang. Sebab ia merendahkan lagi martabat seorang lelaki tu ha. Lagi -lagi suami.

Kalau cerita macam ni ditayangkan, dibiasakan dengan orang Melayu Malaysia, nanti masyarakat kita rasa biasa dengan perkara tu, masyarakat kita rasa tak apa dengan perkara tu.

Nanti ramailah suami-suami yang buat perangai macam tu, isteri-isteri tiru perangai macam tu, yang kononnya BOLEH dan BETUL tu.

Oh sooo cannot! 😰 Sepatutnya bukan macam ni cerita yang dihasilkan oleh orang Melayu Islam. Tak ada ilmu, tak ada nilai. Yang ada apa? CINTA CINTA CINTA. Ya Rabbi..

Ini bukan cinta yang sebenarnya. Ini adalah cinta yang salah. Contoh paling simple. Sein tu, apa hal dok terhegeh-hegeh lagi dengan Luna padahal dia dah kahwin dah dengan Wardah. Kesian Wardsh akhirnya dimatikan macam tu aje. Padahal Wardah tu baik. Yang dimenangkan Cinta Sein dan Luna tu. Ya Rabbi, orang lain pun bercinta jugak tapi takdelah jahil sangat macam jalan cerita ni πŸ˜‚

Nak marah siapa pun tak tahu. Tapi macam tulah. Sampai ke lasssst si Sein tu kata masih cinta masih cinta. Sama jugaklah Luna. Dik, realiti plis. Huhuu. Sungguh mengecewakan akak.
Cerita melayu islam, tapi tak ada nilai islam melayunya tu, sedih.

Okay itu saja lah luahan Sein dan Luna I nih.

Sekian...




Thursday, January 5, 2017

Melindungin Masa Instruksional (MMI)

Assalamualaikum :)

Persediaan SPP.

1. Apakah yang dimaksudkan dengan MMI?

MMI ialah singkatan daripada tiga rangkai kata, iaitu Melindungi Masa Instruksional. Masa Intruksional ialah masa sebenar yang digunakan untuk pelaksanaan PdP yang berkesan tanpa sebarang gangguan.

2. Adakah MMI satu dasar baharu?

MMI bukan dasar tetapi merupakan amalan dalam kepimpinan instruksional. MMI bukan satu dasar baharu KPM. MMI sememangnya telah menjadi amalan warga pendidik sejak sistem pendidikan negara dibangunkan, iaitu penekanan konsep guru mengajar dan murid belajar. Oleh yang demikian, MMI diberikan jenama baharu dan diberikan penekanan semula oleh pihak KPM.

3. Apakah perlu MMI di sekolah?

MMI sangat perlu dilaksanakan di sekolah bagi memastikan peningkatan keberkesanan pembelajaran murid berteras konsep ”Guru Mengajar dan Murid Belajar”.

4. Siapakah yang berperanan untuk melaksanakan MMI?

Semua Bahagian KPM, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah terlibat dalam pelaksanaan MMI.

5. Apakah faedah MMI kepada murid?

Murid akan mendapat masa pembelajaran yang maksimum jika MMI dilaksanakan dengan berkesan di sekolah. Manakala guru yang menghayati MMI akan berupaya meningkatkan keberkesanan pembelajaran murid.

6. Siapakah urus setia MMI?

  • Peringkat sekolah – GPK Pentadbiran
  • Peringkat PPD – Pegawai Meja yang dilantik
  • Peringkat JPN – Pegawai Meja yang dilantik
  • Peringkat KPM – Sektor Operasi Pendidikan (SOP) KPM
  • Pimpinan sekolah


7. Perlukah JK ditubuhkan bagi melaksanakan MMI?

JK baharu tidak perlu ditubuhkan, MMI boleh dibincangkan dalam JK Kurikulum.

8. Betulkah guru-guru tidak boleh keluar mengiringi murid untuk menyertai sebarang aktiviti dan program yang diadakan di luar sekolah?

MMI tidak menghalang guru untuk terlibat dalam aktiviti kokurikulum dan aktiviti lain selepas mendapat kebenaran daripada pemimpin sekolah.

9. Saya merupakan ahli Persatuan Bulan Sabit Merah yang aktif. Saya telah menerima tawaran untuk melakukan aktiviti sukarelawan membantu mangsa yang cedera semasa negara ditimpa bencana. Adakah pihak pemimpin sekolah akan memberikan kebenaran kepada saya untuk menyertai aktiviti tersebut?

Pemimpin sekolah sepatutnya membuat pertimbangan berdasarkan keperluan dan keutamaan peranan guru berkenaan. Sekiranya tiada halangan guru berkenaan boleh menyertai aktiviti tersebut. Walau bagaimanapun, guru perlu menyediakan bahan PdP untuk murid-murid sepanjang ketiadaannya di sekolah.

10. Adakah MMI akan membebankan pihak sekolah dan guru kerana perlu menyediakan pelbagai bentuk laporan?

MMI tidak akan membebankan pihak sekolah dan guru. Ini kerana KPM sentiasa berusaha melaksanakan penambahbaikan pelaksanaan MMI agar tidak membebankan mana-mana pihak. Oleh itu, garis panduan berkaitan pelaksanaan MMI disediakan oleh KPM bagi membantu semua pihak melaksanakan MMI dengan berkesan.

11. KPM amat menggalakkan perkongsian dengan pihak luar. Sekiranya agensi tersebut ingin melaksanakan program dan aktiviti pada waktu persekolahan apakah tindakan yang perlu diambil oleh pihak sekolah?

Pemimpin sekolah perlu mengadakan perbincangan dengan mana-mana agensi yang berhasrat mengadakan program dan aktiviti pada waktu persekolahan dan menjelaskan tentang pelaksanaan MMI. Pihak sekolah perlu menghubungi Unit Perhubungan JPN bagi mendapatkan kebenaran untuk melaksanakan aktiviti berkenaan.

12. Adakah saya perlu menghadiri mesyuarat, bengkel, seminar, kursus atau aktiviti luar jika menerima surat arahan daripada KPM, JPN dan PPD?


Pengetua dan Guru Besar perlu memberi pertimbangan atas kewajaran guru- guru ini terlibat dalam aktiiviti dan program yang diarahkan. Sekiranya guru menghadiri aktiviti di atas maka guru perlu menyediakan bahan PdP yang sesuai selama ketiadaannya di sekolah.


GOOD LUCK FOR INTERVIEW!

Apa itu Program j-QAF?

Assalamualaikum semua :)

Program j-QAF adalah suatu usaha memperkasakan Pendidikan Islam (PI) melalui penekanan khusus dalam pengajaran Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain yang dilaksanakan di peringkat sekolah rendah bermula tahun 2005. 

Pelaksanaan program ini menggunakan kurikulum serta model dan modulnya yang tersendiri. Tenaga guru yang khusus digunakan untuk pemulihan, bimbingan, kemahiran, pengukuhan, pengayaan dan penghayatan murid. Pelaksanaannya menggunakan peruntukan jadual waktu sedia ada.Kecuali program TASMIK dan KEM BESTARI SOLAT yang diadakan di luar jadual waktu sekolah. Namun Program Tasmik boleh dilaksanakan dalam waktu persekolahan dengan syarat tidak mengganggu P&P lain dan waktu subjek lain tidak dikurangkan. Semuanya di atas budi bicara pentadbir.

Murid-murid istimewa dalam sistem pendidikan khas juga akan dilibatkan dalam program j-QAF. Pelaksanaan ini memerlukan tenaga guru yang khas, bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran, bahan-bahan sokongan dan insentif yang khas serta kemudahan-kemudahan lain.

OBJEKTIF PROGRAM j-QAF :

Setelah program ini dilaksanakan dengan baik dan berkesan, semua murid Islam sekolah rendah akan dapat:

* Menguasai bacaan dan tulisan jawi
* Khatam al-Quran
* Menguasai asas Bahasa Arab Komunikasi
* Memantapkan dan menghayati amalan Fardhu Ain

KEPENTINGAN PROGRAM j-QAF :

Program j-QAF menjadi lebih penting sebagai suatu usaha ke arah memperkasakan PI yang sedia ada supaya semua bidang dalam PI iaitu bidang Tilawah al-Qur’an, bidang Aqidah, Ibadah, Sirah Nabawi Akhlak dan Jawi lebih berkesan dan dapat dihayati dan diamalkan dalam kehidupan.

1. Pemulihan Jawi

Jawi adalah sebahagian daripada komponen pendidikan Islam dan mula dilaksanakan pada tahun 2003 dengan pendekatan pengajaran 2 waktu seminggu pada 6 bulan pertama di tahun satu. Laporan pemantauan mengenainya mendapati penguasaan bacaan dan tulisan Jawi perlu dibaiki lagi. Ini bermakna jawi dalam pendidikan Islam semata- mata masih belum mencukupi dan berkesan. Oleh itu pemulihan Jawi dalam j-QAF menjadi keutamaan khasnya kepada murid tercicir supaya semua murid boleh menguasai Jawi setelah diberi bimbingan secara berterusan.

2. Kepentingan Khatam al-Qur’an

Al-Quran pula telah diajar sebagai sebahagian Pendidikan Islam dalam bidang Asuhan Tilawah al–Quran pada masa ini. Namun ia tidak menekankan pembelajaran sehingga khatam al-Quran kerana ia memerlukan bimbingan berterusan daripada bilangan guru yang sesuai dengan nisbah murid yang menepati pendekatan talaqqi dan musyafahah (iaitu satu kaedah pembelajaran secara bersemuka dengan guru bagi mendengar, membetul kesalahan dan menyebut semula dengan baik dan lancar). Oleh itu PI pada masa ini hanya menjurus kepada kebolehan membaca sahaja manakala aspek khatam tidak ditekankan di sekolah tetapi menyerahkannya kepada masyarakat.

MODEL-MODEL PROGRAM j-QAF:

1. Model Kelas Pemulihan Jawi

Model Pemulihan Jawi diperjelaskan di dalam Buku Panduan Perlaksanaan Model kelas Pemulihan Jawi. Ia akan diajar oleh guru khas pemulihan jawi dalam waktu yang sama dengan kelas jawi biasa di semua sekolah dengan menggunakan modul pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran. Semua sekolah hendaklah menubuhkan Kelab Seni Tulisan Jawi dan menjalankan aktiviti pengukuhan di peringkat sekolah dengan menyediakan bahan-bahan bacaan tambahan yang bersesuaian serta mempertingkatkan penggunaan kemudahan ICT sedia ada.

2. Model Khatam Al-Quran

Khatam Al-Quran diperjelaskan di dalam buku panduan Perlaksanaan Program Khatam Qur’an Model 6 Bulan dan Buku Panduan Program Khatam al-Qur’an Model Tasmik.
Model 6 Bulan dilaksanakan mengikut modul yang telah ditetapkan dengan menggunakan peruntukan waktu PI sedia ada. Model ini akan menggunakan pendekatan talaqqi dan musyafahah. Murid yang belum menguasai bacaan al-Quran dibimbing dengan kaedah IQRA’, sementara yang telah menguasainya diteruskan menggunakan model khatam al-Quran.

3. Model Tasmik

Model Tasmik pula dilaksanakan di luar waktu persekolahan normal mengikut kesesuaian dan keupayaan murid serta dengan persetujuan ibu bapa mereka dan kesediaan guru pembimbing yang terdiri daripada guru j-QAF, GPI, guru-guru mata pelajaran lain yang berkemampuan, atau pembimbing luar yang sesuai. Guru pembimbing tersebut hendaklah dilantik secara rasmi oleh pihak sekolah dan insentif khas wajar dipertimbangkan.

4. Model Bahasa Arab


Bahasa Arab Komunikasi (BAK) yang sedang dilaksanakan pada masa ini di sekolah-sekolah kebangsaan akan diperluaskan pelaksanaannya di semua sekolah. Status mata pelajaran ini adalah sebagai mata pelajaran pilihan. Walau bagaimanapun murid diwajibkan memilih BAK sekiranya tidak mengambil mata pelajaran Bahasa Cina dan Tamil. Peruntukan waktu adalah 60 minit seminggu dan diajar oleh guru Bahasa Arab yang dilantik khusus.

5. Model Bestari Solat

Pelaksanaannya selama dua hari tanpa bermalam dengan kekerapan 4 kali setahun. Ia dikategorikan sebagai aktiviti kokurikulum PI dan dimasukkan dalam takwim sekolah. Pelaksanaannya juga memerlukan kerjasama semua pihak terutama penglibatan PIBG, guru-guru sedia ada di sekolah dan tidak semata-mata diserahkan kepada guru pendidikan Islam.



GOOD LUCK FOR INTERVIEW!